Paremmalla öljyllä tehokkuutta hydrauliikkaan

Hydrauliikkaöljyn valinta vaikuttaa olennaisesti koneen työtehokkuuteen ja hydrauliikkajärjestelmän hyötysuhteeseen. Parempi hyötysuhde vaikuttaa suoraan polttoainetalouteen.

Hyötysuhteen kannalta öljyn viskositeetti on suuressa roolissa. Viskositeetti on suure, joka kuvaa öljyn juoksevuutta ja viskositeetti-indeksi öljyn juoksevuuden muuttumista lämpötilan muuttuessa. Kaikki öljyt ovat kuumassa juoksevampia kuin kylmässä. Mitä suurempi öljyn viskositeetti-indeksi on, sitä vähemmän sen juoksevuusominaisuudet muuttuvat. Eli korkeamman viskositeetti-indeksin öljyn juoksevuusominaisuudet säilyvät tasaisempana lämpötilan muuttuessa.

Optimaalisella viskositeetilla ja korkeammalla viskositeetti-indeksillä parempi hyötysuhde

Öljyn viskositeetti-indeksiin kiinnitetään yleensä huomiota vasta silloin, kun koneella pitää työskennellä poikkeuksellisen kylmissä tai kuumissa olosuhteissa. Usein kuitenkin unohdetaan, että viskositeetti-indeksillä on suuri merkitys jo normaalilla käyttölämpötila-alueella. Korkean viskositeetti-indeksin öljyn viskositeettiominaisuudet säilyvät tavoitearvoissa laajemmalla käyttölämpötila-alueella. Optimiviskositeetin alueella öljyn virtausvastukset ovat pieniä, öljy säilyttää voitelukykynsä ja pumpun sisäiset ohivuodot pysyvät minimaalisina. Pienet häviöt tarkoittavat sitä, että polttoaineen energia saadaan hyödynnettyä paremmin tuottavaan työhön, jolloin kulutus laskee ja koneen työteho nousee.

Oikealla öljyvalinnalla saat enemmän tuottavuutta

Teboilin valikoimassa on useita hydrauliikkaöljyjä erilaisiin tarpeisiin. Raskaaseen maansiirtokäyttöön valikoimassa on erityisesti kaksi huipputuotetta, Teboil Hydraulic Oil Nordic (ISO VG 32) ja Teboil Hydraulic 46 Max-S. Molemmilla tuotteilla on erittäin korkea viskositeetti-indeksi ja ennen kaikkea viskositeettiominaisuuksien pysyvyys hyvin raskaassa ja pitkäkestoisessa käytössä. Teboil Hydraulic Oil Nordic tuotiin markkinoille viimesyksynä ja se kehitettiin erityisesti raskaimpiin ja vaativimpiin maanrakennuskoneiden tarpeisiin. Erinomaisen leikkauskestävyyden ansiosta se auttaa parantamaan hydrauliikkajärjestelmien tehokkuutta ja työtehoa alentaen samalla polttoaineenkulutusta.

Teboilin Hydraulic 46 Max-S on ollut valikoimassa jo useampia vuosia ja se on vakiinnuttanut suosionsa vaativassa ammattikäytössä. Kenttätesteissä öljyllä saavutettiin merkittävät parannukset polttoainetaloudessa. Kaivinkonetta käytettiin määrätyn testisyklin mukaisesti, jossa polttoaineenkulutus vaihteli välillä 19-23 litraa tunnissa. Vertailuöljynä oli perinteinen ISO VG 46 -hydrauliikkaöljy. Koneen työskennellessä täydellä teholla saavutettiin 13,8 prosentin säästö polttoaineenkulutuksessa!

Sen lisäksi, että polttoainetta kului merkittävästi vähemmän, kone kykeni tekemään enemmän työsuoritteita. Työsuoritteiden määrä kasvoi suhteellisesti eniten, kun konetta käytettiin 90 prosentin koneteholla. Paremmalla öljyllä toimiessaan kone ehti tehdä lähes 50 työsuoritetta tunnissa kun vertailuöljyllä määrä jäi 40 työsuoritteeseen. Korkealaatuisemman öljyn käyttö siis säästää rahaa nostaen samalla koneiden tuottavuutta.

Teboil Hydraulic 46 Max-S -erikoishydrauliikkaöljyssä on poikkeuksellisen tehokas sinkitön kulumisenestolisäaineistus. Sinkittömyyden keskeisenä etuna on erinomainen vedenerottuvuus. Lisäksi öljyllä on erinomaiset suodatettavuusominaisuudet.

Laadukas öljy on investointi

Ammattikäytössä hydrauliikkaöljyn hankintahinta muodostaa vain hyvin pienen osan kokonaiskustannuksista. Parempaan öljyyn panostaminen maksaa itsensä takaisin. Jos kone kuluttaa normaalisti 20 litraa tunnissa ja öljyn valinnalla saadaan aikaan 5 prosentin polttoainesäästö, tarkoittaa se käytännössä yhden litran säästöä tunnissa. 500 tunnin öljyvaihtovälillä saadaan jo 500 litran säästö. Lisähyötyä tulee vielä parantuneesta työskentelyn tuottavuudesta kun kone pystyy tekemään työliikkeet nopeammin ja täsmällisemmin.

Hydrauliikkaöljyä hankittaessa ei kannata ostaa vain jotakin ”kolmekakkosta” tai ”nelikutosta”. Laadukkaampaan öljyyn sijoittaminen auttaa nostamaa työn tehokkuutta ja alentaa polttoaineen kulutusta, jolloin kokonaiskustannukset ovat alhaisempia.

On hyvä muistaa, että halpojen öljyjen puutteelliset ominaisuudet voivat aiheuttaa vaurioriskin. Jos öljy ei virtaa kylmässä, liikkuvat osat eivät saa voitelua. Toisaalta raskaasti kuormitetussa järjestelmässä lämpötilat voivat nousta korkealle, jolloin voitelukalvon kestävyys on koetuksella.

Yhteenvetona: Korkealla viskositeetti-indeksilla optimiviskositeetin lämpötila-alue on laajempi, jolloin hyötysuhde paranee. Näin säästyy polttoainetta ja työteho paranee. Samaan aikaan öljy suojaa järjestelmää luotettavasti myös äärilämpötiloissa, oli kyse sitten kuumasta tai kylmästä.