Suorituskykyisintä voitelua raskaille koneille – Teboil Fluid TO-4 Synthetic SAE 50

Uusi Teboil Fluid TO-4 Synthetic SAE 50 on synteettinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy raskaille työkoneille. Öljy on suunniteltu käytettäväksi koneissa, jotka työskentelevät äärimmäisen raskaissa ja vaativissa olosuhteissa, niin arktisen kylmässä kuin paahtavan kuumassakin ympäristössä. Tavanomaisiin SAE 50 -vaihteistoöljyihin verrattuna uutuusöljyn käyttölämpötila-alue on huomattavasti laajempi. Juoksevuusominaisuuksiensa ansioista tämä öljy sopii käytettäväksi myös useissa kohteissa, joissa koneenvalmistaja suosittaa SAE 30 -luokan öljyn käyttöä, jolloin erilaisten öljylaatujen sekä kausiöljynvaihtojen tarve vähenee. Joissain tapauksissa uutuusöljyllä voidaan korvata myös SAE 10W -viskositeettiluokan öljy. Lue lisää

Hydrauliikkajärjestelmän puhtaus on investointi

Laitevalmistajien mukaan jopa yli 70 prosenttia hydrauliikkajärjestelmien vaurioista johtuu öljyn epäpuhtauksista. Öljyn puhtaudesta huolehtimalla voidaan koneen käyttövarmuus ja tuottavuus maksimoida. Suunnittelemattomat korjaukset aiheuttavat korjauskustannusten lisäksi aina myös välillisiä kuluja tehokkaan työskentelyn estymisen vuoksi. Voitelukalvo on monessa tilanteessa hyvin ohut, vain mikrometrien suuruusluokkaa. Tämän vuoksi jo hyvin pienet likahiukkaset haittaavat voitelukalvon muodostumista ja siten lisäävät kitkaa ja kulumista. Lue lisää

Huolehdi työkoneen voimalinjan voitelusta

Poikkeuksellisen likaisessa käyttöympäristössä on syytä tihentää öljynvaihtoväliä.

Työkoneissa ja maataloustraktoreissa voimansiirron öljyt joutuvat alttiiksi monenlaiselle rasitukselle. Käyttötarkoitukseen sopivan öljyn valinta sekä oikea-aikainen ja oikeilla öljyillä suoritettu öljyvaihto pidentää voimansiirron käyttöikää ja auttaa ehkäisemään yllättäviä korjaustarpeita.

Tuore ja puhdas öljy voitelee parhaiten


Voimansiirtoöljyn vaihtovälin suhteen kannattaa tukeutua ensisijaisesti koneen valmistajan suosituksiin. Tietyt konevalmistajat määrittävät öljyille erilaisia vaihtovälejä riippuen käyttöolosuhteista. Käyttöolosuhteet, lämpötilat ym. vaikuttavatkin merkittävästi öljyn käyttöikään. Lue lisää

Teboil Super HPD ECV -moottoriöljyt nyt suorituskykyisempänä

Teboil Super HPD ECV -moottoriöljyt ylittävät joukon uusia suorituskykyluokkia. Uudistuksen myötä öljy täyttää erityisesti raskaiden Volvojen viimeisimmät VDS-4.5-vaatimukset sekä API CK-4 -luokituksen.

Jatkuvaa tuotekehitystä

Teboil on viimeaikoina tuonut markkinoille useita uusia tuotteita eri tuoteryhmiin. Samaan aikaan myös olemassa olevia tuotteita kehitetään jatkuvasti. Voiteluaineidensa jatkuvan tuotekehityksen seurauksena Teboil Super HPD ECV -sarjan moottoriöljyt ylittävät nyt uusia suorituskykyvaatimuksia, Lue lisää

Tunne moottoriöljyn juoksevuusmerkinnät

Moottoriöljyn voiteluominaisuuksien perustana on oikea viskositeetti eli juoksevuus. Näin talviaikaan monella on mielessä öljyn kylmäominaisuudet. Lähteekö moottori käyntiin reippaasti? Saako moottori riittävän voitelun käynnistyshetkellä?
Moottorin käydessä olennaisempaa on kuumaviskositeetti: Moottorin hyötysuhteen kannalta on eduksi, että öljyllä on alhainen viskositeetti. Toisaalta käyttökohteeseen ja -olosuhteisiin nähden liian juokseva öljy ei välttämättä muodosta riittävää voitelukalvoa. Lue lisää

Miksi raskaalle ja kevyelle kalustolle on eri öljyt?

Raskaan kaluston huoltoja tehtäessä hankitaan öljy usein tynnyripakkauksissa. Usein käyttäjät tahtoisivat käyttää samaa, suurempia määriä käytössä olevaa raskaan kaluston moottoriöljyä myös henkilö- ja pakettiautoissa, koska ”tätä meillä on tässä valmiina muutenkin”. On kuitenkin hyvä muistaa, että kevyen- ja raskaan kaluston moottorit eroavat toisistaan monin tavoin ja siksi öljyiltäkin vaaditaan erilaisia ominaisuuspainotuksia. Lue lisää

Tuore jäähdytysneste huolehtii moottoristasi

Kesän kääntyessä syksyksi on syytä varmistua ajoneuvojen ja koneiden talvikelpoisuudesta. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden mittaus on useille rutiinitoimenpide syyshuollon yhteydessä. Riittämätön pakkaskestävyys voi aiheuttaa jäähdytinnesteen jäätymisen ja edelleen moottorin tai jäähdystysjärjestelmän vaurion. Joskus unohdetaan, että jäähdytinesteellä on toisena tärkeänä tehtävänä järjestelmän suojaaminen korroosiota ja kattilakiveä vastaan. Tämän vuoksi jäähdytinneste on syytä vaihtaa säännöllisesti, vaikka pakkaskestävyys olisikin vielä kunnossa. Lue lisää